maandag 16 september 2013

Snel en gezond (en lekker)

Ik ben echt gek op groenten. Maar vooral sinds ik wat meer op mijn voeding probeer te letten vind ik het lastig om te bedenken wat ik moet eten. Over mijn broccoli ging altijd een flinke laag kaassaus, en mijn andere groenten gingen vaak gepaard met aardappelkroketten of frietjes. Sinds ik op mezelf woon en niet alleen op gezond eten moet letten maar ook op de centjes, is dit een van mijn favoriete recepten. 

Het is eigenlijk vrij simpel. Je neemt een stukje mager vlees, ik heb gekozen voor tartaar omdat dat nog in de vriezer lag, verse tuinboontjes en wat spekjes. Mijn tuinboontjes komen uit de tuin van mijn opa, maar je kan ze ook bij de biologische supermarkt of op de markt halen. Ik kan je aanraden om ze echt duurzaam in te kopen, want de tuinboontjes van de supermarkt uit de diepvries zijn gewoon echt niet lekker. 

Kook de tuinboontjes tot ze zacht zijn (als ze uit ze vriezer komen ongeveer 10 minuten). Let op, tuinboontjes worden niet echt zacht, dus proef er eentje voor je conclusies trekt. Ondertussen bak je met een beetje olijfolie of een hapje boter de tartaartjes op een zacht vuurtje gaar. Tartaar altijd op een zacht vuurtje, want als je hem te hoog zet wordt de buitenkant te snel gaar maar blijft de binnenkant koud en rauw. Vlak voor de tartaartjes klaar zijn gooi je wat spekjes erbij in de pan, ook deze bak je even op. Haal de tartaartjes uit de pan, giet je tuinboontjes af en roer ze dan nog een minuut of 2 door de spekjes heen. En voila!

Tip: ik heb ervoor gekozen een wat grotere portie groenten te nemen en geen bijgerecht te nemen, maar als je toch wat aardappelen bij je groenten en vlees nodig hebt kan je heel lekker wat aardappeltjes op het vel bakken met wat rozemarijn en zout. Erg lekker hierbij!

1 opmerking:

  1. Mmm tuinboontjes zijn echt lekker! Er zijn zoveel mensen die ze niet lusten maar dat kan ik echt niet begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen